Pojemność elektryczna akumulatora w niekorzystnych warunkach (przy sporej minusowej temperaturze powietrza) może spaść niemal o połowę! I mówimy tu o nowym, w pełni sprawnym akumulatorze. Jeśli jest już zużyty, pojemność może radykalnie spaść nawet przy niewielkich minusowych temperaturach.
Nie zawsze pamiętamy o alternatorze. Jeśli jest przeciążony, w związku z częstym obciążaniem instalacji elektrycznej np. poprzez ogrzewanie szyb, postój na włączonych światłach, grające radio i inne sprzęty, które włączamy od razu po odpaleniu „na zimno” wówczas alternator może nie być w stanie zapewnić odpowiedniego doładowania akumulatora.
Z tego m.in. powodu pojawiają się typowe, „zimowe”, problemy z uruchomieniem samochodu.
Zimą warto więc w sposób szczególny podchodzić do racjonalnego korzystania z prądu w naszym aucie. Na wydolność alternatora, instalacji, akumulatora wpłynąć może nawet często włączone radio.
Akumulator a oszczędzanie
Sprawny akumulator to nie tylko wyższy komfort użytkowania samochodu, ale również niższe zużycie prądu. Co zrobić, żeby akumulator dał nam szansę zwiększenia „elektrycznej” sprawności samochodu?
Po pierwsze – należy utrzymywać go w dobrym stanie jakościowym, co np. w przypadku starszych akumulatorów oznacza odpowiednie doładowywanie, jeszcze przed okresem wzmożonych niskich temperatur.
Akumulator taki warto po prostu doładować wcześniej i nie „atakować” go szybkim i mocnym ładowaniem wysokimi wartościami prądu – zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie wygospodarowanie na ten proces np. kilku godzin. Aby ładowanie było efektywne, koniecznie sprawdźmy przed uruchomieniem tego procesu, poziom i stan elektrolitu.
Po drugie – sprawdźmy również stan techniczny innych urządzeń, których praca ściśle wiąże się z akumulatorem. Chodzi tu przede wszystkim o pobierający znaczne ilości prądu rozrusznik, jeśli dysponujemy starszym albo zużytym modelem, może on bardzo szybko przyczynić się do całkowitego rozładowania akumulatora.
Chcąc oszczędzać akumulator, racjonalizujmy jego pracę – nie jest to wcale trudne – wystarczy np. zdecydować się na mechaniczne czyszczenie tylnej szyby zamiast jej ogrzewania.
Im samochód, różne jego układy oraz poszczególne urządzenia, starsze, z tym większą uwagą powinniśmy uruchamiać poszczególne funkcje, w tym również sam silnik. Wszystkie nagłe ruchy i zbyt dynamicznie uruchamiane procesy dodatkowo obciążają samochód, co nie sprzyja jakimkolwiek oszczędnościom.
Mniejsza moc… żarówek i oszczędzanie
W porównaniu z umiejętnym i racjonalnym eksploatowaniem akumulatora i instalacji elektrycznych oszczędzanie na oświetleniu może się wydać nieszczególnie efektywne.
Nic bardziej mylnego – mniej świateł zewnętrznych, wyłączanie reflektorów, wtedy gdy postój będzie dłuższy, wreszcie wymiana żarówek na diody o mniejszej mocy może przynieść całkiem pokaźne oszczędności.