Mieliśmy co prawda bardzo duże wzrosty cen w 2011 r., jednak był to krótkotrwały trend i szybko przyszły korekty na giełdzie co spowodowało powrót do poziomu o którym dziś możemy tylko pomarzyć. Wielu przedsiębiorców ma jeszcze ważne umowy ze stawkami od 205 – 220 zł za MWh.
(Warto je oprawić i powiesić w firmowym archiwum).
Dziś propozycje sprzedawców kształtują się, w zależności od taryfy, zużycia i profilu od 340 do nawet 400 zł za MWh.
Co gorsza drugie półrocze przyniosło wycofanie z rynku wielu dotychczasowych sprzedawców energii i gazu, którzy nie mogąc utrzymać cen z podpisanych rok temu umów albo radykalnie podnosili stawki albo zakończyli działalność, wysyłając tym samym ponad 20 tys. klientów na stawki rezerwowe.
Pisaliśmy o tym w artykule „Na rezerwie daleko nie zajedziesz”
Dziś jednak najistotniejsze dla nas i naszych klientów jest CO Z TYM ZROBIĆ!?
Sprzedawcy z którymi dziś współpracujemy to istotni gracze na naszym rynku, warto wiec posłuchać ich opinii a jest ona zgodna. W najbliższym czasie nie ma mowy o powrocie do stawek z początku
a nawet polowy 2018 r.
Zmienia się również wycena ryzyka jakie sprzedawcy muszą uwzględniać tworząc propozycje cenowe dla klientów.
„Termin przydatności do spożycia” w obecnych ofertach to często 24h lub krócej. Ta istotna różnica w procesie zakupu sprawia, że przedsiębiorcom coraz trudniej dobrać najlepszą ofertę w danym czasie.
Eksperci z Enea, Energa czy Enefit z którymi mamy przyjemność współpracować mówią zgodnie.
„Już nie tylko taryfa i wolumen decydują o końcowej cenie”. Trzeba uwzględnić wiele innych czynników.
Wielu przedsiębiorców widzi, że temat energii przestaje być corocznym zajęciem na kilka dni bo właściwe niewiele w tym temacie się zmienia. Mocno przyśpieszyliśmy i dynamika zmian sprawia, że trzeba przyjąć inna postawę.
Na szczęście zawsze w takich sytuacjach pojawiają się rozwiązania lub rozwiązania które istniały już przez lata nabierają zupełnie nowego znaczenia. Wykorzystując je możemy złagodzić skutki gwałtownych wzrostów cen na rynku i zadziałać wielopoziomowo by w przyszłości przygotować firmę na podobne zmiany.
Co można zrobić już teraz?
1. Wykonaj analizę swojego zużycia. Na rynku można już od lat znaleźć skuteczne narzędzia do monitorowania i raportowania zużycia energii w ujęciu miesięcznym, tygodniowym i dobowym.
2. Sprawdź czy obecna taryfa odpowiada faktycznemu cyklowi pracy w Twojej firmie.
3. Pomyśl o audycie efektywności energetycznej.
4. Dowiedz się czy można zdywersyfikować źródła dostaw energii dla Twojej firmy w postaci OZE.
Najlepiej jednak skontaktuj się z nami i wspólnie podziałamy na rzecz obniżenia kosztów energii w Twojej firmie !